DEEN knoflooksaus moet blijven! Over Loyale klanten die je merk op handen dragen én loyaliteit als onderdeel van je groeistrategie

Loyale klanten van DEEN, maakten zich zorgen over producten die zouden verdwijnen. Eerder dit jaar werd de verkoop van de supermarktketen DEEN goed gekeurd door de Autoriteit Consument & Markt [ACM]. Vanaf deze maand worden 38 filialen omgebouwd tot Albert Heijn, 23 filialen worden Vomar en 19 supermarkten gaan deel uitmaken van DekaMarkt.

Petitie: DEEN Knoflooksaus moet blijven

Na de bekendmaking van de verkoop stond de 25 jarige Quinten Warner uit Purmerend op. Hij is enorm fan van de knoflooksaus van het eigen DEEN huismerk. Per week eet Quinten de inhoud van zo’n drie flessen. Bij de verkoop van DEEN zou er oorspronkelijk ook een einde komen aan de door hem geliefde DEEN Knoflooksaus. Dat mocht volgens hem niet gebeuren en daarom startte hij een petitie met als titel “Deen knoflooksaus moet blijven!”

In veel nieuwsrubrieken, waaronder RTL NieuwsDe TelegraafNH nieuws werd meerdere malen aandacht geschonken aan zijn initiatief. Zijn initiatief werd door 4.078 medestanders getekend.

De producent van de knoflooksaus was onder de indruk en benaderde Warner. De initiatiefnemer van de petitie kreeg 100 flessen aangeboden met een eigen Quinten Warner’s Knoflook-label. Hij besloot deze te doneren aan de Voedselbank. Om hem toch in zijn behoefte te voorzien, krijgt hij het komende jaar elke maand twee flessen van de producent.

Over merkbeleving & merkactivatie.

Dit is een geweldig voorbeeld van merkbeleving. Loyale klanten zorgen voor stabiliteit in je onderneming en zijn de basis van iedere organisatie. Sterker nog een echte loyale klant is je beste ambassadeur. In dit specifieke geval is Quinten Warner een ambassadeur van de knoflooksaus en een betere ambassadeur kun je je niet wensen.

Na deze petitie én zoveel aandacht besloot Albert Heijn dat DEEN Knoflooksaus een plek krijgt in de nieuwe Albert Heijn winkels. Voor Warner erg goed nieuws dus. Er verandert niets aan de inhoud van de fles, alleen het etiket van de fles krijgt een Albert Heijn uitstraling. Naast de knoflooksaus blijven ook andere favoriete producten in de schappen, zoals brood en bloemen.

Albert Heijn liet – op een grappige manier – weten via haar sociale media kanalen dat zij de knoflook een op een heeft overgenomen.

DEEN-Knoflooksaus-moet-blijven-én-loyaliteit-als-onderdeel-van-je-groeistrategie

Succesvolle petitie vindt gehoor. Een loyale klant is een ware ambassadeur voor je merk.

Loyaliteit als onderdeel van je groeistrategie

Albert Heijn luistert hiermee naar de loyale klanten van DEEN. Klanten zijn de belangrijkste troef van je onderneming! Maar let op iedere klant, hoe tevreden ook, kan zomaar voor een andere concurrent kiezen. Zij kan bijvoorbeeld op een bepaald moment kiezen voor een concurrent, je hebt haar signalen niet goed begrepen of het is te stil geweest vanuit je organisatie.

Een tevreden klant hoeft per definitie nog niet een loyale klant te zijn.

Met een goede loyaliteitsaanpak ga je werken aan groei van je organisatie. Een betere relatie met je klanten waardoor ze nog meer betrokken raken bij je organisatie. Zij zijn de beste merkambassadeurs van je organisatie en kunnen nieuwe klanten aanbrengen.

Je huidige klanten kunnen wellicht relevanter zijn dan je eigen salesorganisatie.

Om goed te weten hoe je huidige klanten jullie service en diensten beleven en beoordelen, is een klanttevredenheidonderzoek een uitstekende manier.

Bij een klanttevredenheidsonderzoek gaat het zeker niet alleen om ontevreden klanten, maar juist ook om de (passieve) tevreden klanten. Als je passieve tevreden klanten meer aandacht geeft, zijn zij eerder bereid om jouw organisatie aan te bevelen bij het eigen netwerk.

De uitslag is een prima 0-meting en je kunt gelijk aan de slag met verbeteringen. Tevens zullen je huidige klanten ook ervaren dat je niet alleen naar ze luistert, maar ook dat ze daadwerkelijk betrokken worden.

Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek is dus zeker de moeite waard.

Met een duidelijke klantfocus kun je van tevreden klanten, loyale klanten maken. Het is van belang dat je er een focus oplegt. Het moet onderdeel uitmaken van je groeistrategie.

Wil je meer weten over over merkambassadeurs, klanttevredenheidsonderzoeken en ambassadeursprogramma’s. Lees dan snel verder op onze website.