Zes valkuilen bij Account Based Marketing. Je kunt ze omzeilen met de juiste focus en aanpak
Account Based Marketing [ABM] is de trend van de afgelopen jaren is. In plaats van een standaard marketingaanpak, wordt Account Based Marketing steeds vaker ingezet. Vooral door corporates die een B2B marketingstrategie inzetten.
Let echter wel op! Er zijn uitdagingen. In deze blog beschrijven we zes uitdagingen. Het zijn valkuilen die je met de juiste aanpak en focus kunt omzuilen.
Onderzoek: “State of ABM, 2020 The year marketing changed forever”
De organisatie Terminus is ’s werelds grootste speler op het gebied van Account Based Marketing. Zij brachten in 2020 het onderzoeksrapport uit “State of ABM, 2020 The year marketing changed forever”
Uit dit onderzoek blijkt dat organisaties die een volledig professioneel ABM strategie toepassen, 78% van hun marketingmiddelen aan ABM besteden. Dezelfde organisaties reserveren zelfs 82% van hun outbound [sales] middelen voor ABM. Account Based Marketing is cruciaal.
Wat is Account Based Marketing?
Account Based Marketing is het gerichter uitvoeren van marketingactiviteiten. Specifiek op een vooraf geselecteerde groep accounts. Het gaat over acquisitie van potentiële klanten en het vasthouden van huidige klanten.
In tegenstelling tot een standaard marketingaanpak ga je veel gerichter aan de slag. Een ABM-plan levert betere afspraken op met een betere conversie. Dat alles tegen lagere acquisitiekosten.
Je focust je vooral op een aantal, vooraf bepaalde, bedrijven. Binnen deze organisaties ga je op zoek naar de juiste contactpersonen. Je verdiept je in deze mensen en je onderzoekt wat hen drijft. Vervolgens zorg je voor regelmatige contactmomenten door ze te boeien met relevante content. Dit noemen we lead nurturing. De doelgroep gaat je herkennen en dankzij de relevante content ga je deze personen aan je binden.
Uiteindelijk zijn afspraken met deze personen veel meer waard én leveren dan ook een betere conversie op.
6 valkuilen die je kunt omzeilen.
Een goed ABM-plan is haalbaar mits je
- er duidelijk voor kiest;
- je er focus oplegt; en
- je gehele organisatie meekrijgt.
Uitdaging 1: strategie.
ABM is wel complexer dan een standaard marketingaanpak. Het kost meer tijd en de samenwerking tussen Sales, Marketing en de operationele afdelingen wordt intensiever.
Maar wat telt is het resultaat! Het resultaat is vele malen hoger dan bij een standaard marketing- en salesaanpak. Tevens leidt de intensievere samenwerking tussen de verschillende afdelingen ook meer op.
Zorg dat:
ABM onderdeel uitmaakt van je bedrijfsstrategie. Het is een lange termijn aanpak. De resultaten worden pas echt goed zichtbaar na een paar maanden. Het is belangrijk dat je het managementteam meekrijgt. Zorg dat je hen meeneemt in de ABM-activiteiten. Actieve betrokkenheid is gewenst en zelfs essentieel.
Uitdaging 2: samenwerking Sales, Marketing en andere stakeholders.
Wanneer je een ABM strategie omarmt, zul je de teams van sales, marketing, het management en je klantenteams aan boord moeten krijgen. Communicatie is daarbij essentieel. De verwachtingen die je creëert bij je collega’s moeten realistisch zijn.
Zorg dat:
je aangeeft dat een ABM-aanpak geen ‘quick-win’ activiteit is. Het gaat om een lange termijn aanpak. De samenwerking tussen sales en marketing is essentieel. We zien maar al te vaak dat er te weinig of niet goed wordt samengewerkt. In je ABM aanpak zul je deze samenwerking intensiveren en ga je als één team aan de slag.
- De marketing en sales teamleden bepalen gezamenlijk de criteria voor succes.
- Als je een ABM-aanpak inzet op bestaande klanten dan is de samenwerking tussen de marketing en klantenteams ook belangrijk.
- Bepaal per afdeling wat de verwachtingen zijn.
- Zorg dat de doelstellingen per afdeling op elkaar zijn afgestemd en met elkaar in overeenstemming zijn.
Marketing en sales werken gezamenlijk aan de bewerking van de doelgroep.
Hieronder beschrijven we vooral de aanpak voor het generenen van potentiële (nieuwe) klanten.
Heb je interesse om meer te weten over een ABM-aanpak bij je bestaande klanten neem dan gerust contact met ons op!
Uitdaging 3: selectie van de doelgroep (accounts).
In veel gevallen komt een salesteam met een lijst van wens-accounts. Voorkom eenrichtingsverkeer en bepaal als team wat de lijst van wensaccounts gaat zijn.
Zorg dat:
naast het sales en marketingteam, ook het managementteam mee bepaalt wat het profiel van de wensklant is.
Bepaal met het hele team welk klantprofiel het beste past bij jouw organisatie. Op welke markt bevindt zich de doelgroep en bepaal de B.A.N.T. creteria. B.A.N.T. staat voor Budget, Authority, Need & Timing.
Let op:
dat je het juiste aantal accounts gaat selecteren! Te veel accounts óf te weinig contactpersonen is niet goed. Een lijst met een haalbaar aantal contactpersonen leidt tot het beste resultaat. Neem je teveel contactpersonen dan kun je ze niet allemaal goed aan je binden.
Uitdaging 4: onderzoek je contactpersonen.
Personalisering is essentieel. Je wilt uiteindelijk een relatie opbouwen met de personen die je gaat benaderen. Als je niet goed weet met wie je communiceert, zul je nooit een connectie krijgen. Als je weet wat hem of haar interesseert dan kun je daaraan refereren in je communicatie. Je laat zien dat je interesse toont in hem of haar.
Zorg dat:
- je de juiste contacten binnen een bedrijf hebt gevonden;
- je gebruik maakt van systemen zoals LinkedIn Sales navigator, Zoominfo e.a.;
- je insights gaat vinden over deze contactpersonen;
- je hun eigen LinkedIn/twitter profielen bezoekt;
- je weet wat de interesse zijn van je contactpersonen; en
- je weet wat er speelt binnen de organisaties.
Uiteindelijk wil je deze contactpersonen binden met voor hen relevante content. Dat kan alleen maar als je weet met wie je communiceert en wat de interesses zijn.
Let op:
Het onderzoek naar de contactpersonen is niet een eenmalige activiteit. Gedurende de hele periode van de ABM-campagne wil je zeker weten dat de personen die je benaderd nog steeds werkzaam zijn. Voor elk contactmoment zul je weer even onderzoeken wat er gebeurd op de sociale media kanalen van je contactpersoon.
Uitdaging 5: relevante content & personaliseren.
Als je onderzoek klaar is en je weet precies welke contactpersonen binnen een organisatie je gaat benaderen, zorg dan voor relevante content.
Let op:
Bij een ABM-aanpak is personaliseren het toverwoord. Val dus vooral niet terug op je gewone reguliere promotiemateriaal. Weet wat er speelt bij je doelgroep. Als je bijvoorbeeld iets leest over zijn/haar bedrijf wat je kunt verwerken in je communicatie, dan zal dat sneller zijn of haar interesse wekken.
Zorg dus:
voor relevante berichten aan je contactpersonen. Relevante informatie, waar men ook daadwerkelijk iets aan heeft. Je kunt daarbij denken aan blogs, webinars, whitepapers, referentiecases, video’s en nog veel meer.
Voor elk moment tijdens de online reis van je contactpersoon kun je relevante informatie creëren. Je kunt bijvoorbeeld werken met drie fases: de inspiratiefase, de overwegingsfase en de beslissingsfase.
Uitdaging 6: meten is weten, maar zorg dat je wel de juiste doelstellingen meet.
Meten is weten is het credo.
Het resultaat van een campagne kun je alleen maar goed meten als je van te voren, tijdens én na afloop op de juiste manier de activiteiten en het resultaat beoordeeld.
Bij een ABM campagne zijn er verschillende doelstellingen te bedenken, die je ook kunt meten.
- Omzet
- Aantal leads
- Aantal afspraken [voor een demo of offerte]
- Data van relevante contactpersonen in CRM
Zorg dat:
de doelstellingen die je met het team afspreekt motiverend zijn. Een ABM-aanpak is echt een lange termijn proces. Als je dus alleen op omzet stuurt, dan zal een ABM aanpak pas op een heel laat moment resultaat laten zien.
Bij ABM gaat het om relevante leads. Het kan dus heel goed zijn, dat het aantal leads veel minder groot is, dan je normaal gewend bent. Het gaat echter niet om de kwantiteit, maar bij ABM gaat het vooral om de kwalitatieve leads.
Dé afspraken die je realisseert, zullen ook veel beter zijn. Je kunt dan ook beter sturen op afspraken die tot vervolg activiteiten leiden, zoals een offerte of contractonderhandelingen.
Last but not least; de data van je contactpersonen, die je tijdens de campagne hebt gevonden moet je bijhouden in CRM. Vervolgens is het up-to-date houden van je data cruciaal. Uiteindelijk kan een contactpersoon op dit moment wellicht nog niet happen, maar over een maand of 3, 4 wel. CRM bij- en schoonhouden is cruciaal.
Tenslotte:
Account Based Marketing is best complex en lijkt op het eerste oog erg tijdrovend. Maar uiteindelijk wordt ABM niet voor niets door corporates ingezet als B2B aanpak.
ABM-aanpak levert:
- Betere sales afspraken
- Hogere conversie
- Tegen lagere kosten
Wil je eens verder praten of brainstormen over Account Based Marketing? Neem dan gerust contact op met ons! Bel ons 0p 0299-361138 of stuur een email naar: info@jencw.nl